محوراصلی تمامی کتب آسمانی از بهاگوادگیتا تا تائودچینگ و از بایبل تا قرآن و... به قول ویلیام بلیک
و خلاصه دستاورد تمام متفکران و فیلسوفان تاریخ و سخن اصلی تمام شاعران آسمانی و بزرگترین آثار ادبی جهان این حقیقت است که تنها یک حقیقت در عالم وجود دارد و تمام موجودات دیگر جلوه های متفاوت این حقیقت واحداند
شکسپیر چقدر زیبا این مفهوم رو توضیح میده
تو از کدامین گوهری
که هزاران هزار سایه های شگفت،
خود را در تو می آویزند؟
و این چگونه تواند بود
که هر سایه ای را صورتی
و هر صورتی را طرزی و طرازی دیگر می بینم،
و تو تنها یک چیز،
و تو تنها یک ذات،
و هر سایه ای را از تو نقشی دیگر؟
اگر جمال آدونیس را وصف کرده اند،
مجملی از جمال تو گفته اند؛
و اگر چهره ی هلن را که مجموعه ی زیبایی است
به تمام و کمال ستوده اند،
شبحی ناتمام از جمال تو تصویر کرده اند؛
و اگر از بهار و تابستان سخن گویند،
این یک سایه ی حسنِ تو
و آن یک سفره ی احسان توست.
ما تو را در تمامی صورت های قدسی می شناسیم
و در هرچه بدیع و زیباست، نشانی از تو باز می یابیم.
اما در حسن خلق و وفای عهد
نه تو به کس مانی و نه هیچ کس به تو ماند.
این بزرگترین حقیقت عالم است از زبان پیامبر اکرم است که کان الله و لم یکن مع شیی خدا بود و جز او چیز دیگری نبود (و اکنون نیز همچنان است)
بزرگترین عامل موفقیت انسان در زندگی و کارکرد اصلی عقل پاسخ مناسب و متناسب به تمام موقعیهای پیش آمده در زندگی بر مبنای شناخت حقیقت عالم
و معنای اصلی تفکر شناخت تناسبات عالم و اینتیگریشن کائنات تحت قانونهای کلی و در نهایت قانونی واحد است
به زبان ساده دیدن حقیقت کلی در هر یک از موجودات
کمال آدمی را چنین وصف کرده اند
جهانی را در سنگریزه ای دیدن
و بهشتی را در یک گل وحشی مشاهده کردن
و بی نهایت را در کف دست نگه داشتن
و ابدیت را در لحظه ای در یافتن
یا بقول شیخ محمود شبستری
تفکر رفتن از باطل سوی حق
به جزو اندر بدیدن کل مطلق
چنین تفکری است که جوهر واقعی عبادت است
و عبادت واقعی زندگی بر مبنای چنین تفکری است
انسانی که تمام عالم را حقیقتی واحد میبیند میتواند مناسبترین پاسخ ممکن را به موقعیتهای پیش امده در زندگی بدهد